Tuesday, June 22, 2010

LEpAt PiSaNg


ahad baru ni ak n family bkerjasama membuat kuih dirumah..hehe minggu ni mama ajak kteorg wat lepat pisang...dh lame mama x buat kuih ni..ehhe..mama mmg rajin masak..so aku ditugaskan untuk melenyek pisang, masukkan gula n tepung. ayah melayur daun pisang, mama, nazura n haikal yang balut semua tu..ak malas nk kcu..banyak2 tangan pon susah kan..hhehehe..angah sibuk menjahit time ni
korang nak tau x mcm mane nak wat kuih lepat pisang ni..sng je kwn2.. cuti2 ni la kn nk blja masak...klu x ble lg..kat U.. nk mkn kene beli je..hahha...

1. lenyekkan pisang..x kre la pisang ape pon..tp yg sedap pisang emas...dicampurkan sedikit gula dan tepung..kene pndai agak2..

2. sediakan kelapa..kat kelapa tu letakkan garam secukup rase..jgn masin sgt..hehe

3. daun pisang dilayurkan sekejap diatas api..time ni ayah yg buat..

4. daun pisang + pisang td + kelapa seperti pic no 3

5. gulungkan dan lipat kiri dan kanan

6. setelah siap semua, lepat td sedia untuk dikukus seperti pic no 5

7. lepat sedia untuk dimakan..hehe

8. nak lg...............................huhu

4 comments:

Anonymous said...

Tq Weh Lepat ko bawak ke UKM harituh haaha... SODAPP...

- Sha

_vl!8vN_ said...

heheh...tu je dpt bg..x tau la pulak korg mkn..klu tau leh bwk lebih..huhu

[mrs athras] said...

kat cni pun dapat.. sedap jugakkk.. thx terharu la bil ko buat jugak tok aku.. terharuuu sangat....

_vl!8vN_ said...

huhu ye lah liya...sian kat ko..kang kempunan lak susah ak..hihi