Monday, December 27, 2010

kEcEwE

salam n pagi blog ku..huhu...very sad...ak sdy dr smlm lg...huhu...hakikat nye..ak  x tau nk tunjuk kan sdy ak mcm mane...kecewe pasai pe? pe lg result la.. ak sdy ngn result ak tuh..rase nye ak dah buat sehabis bek n ak bole buat sbnye.. tp ape kan daye..itu yg keluar..itulah result ku..nak x nak ak kene terima jugak,..ade satu sem lg je tok ak struggle..x tau la ade kesempatan ke x...harap2 still ade space tok ak.. mgkin ade sbb dah lebih usaha, mgkin kurang kat mane2..mgkin ak leke dalam hidup ini, mgkin ade bnde yg ak buat tnpa aka sedari..msti ade silap kat mane2...org kata tu lah namenye hidup..kdg2 kte kat bawah..kdg2 kte kat atas...pape pon..ak x leh trus sdy mcm ni...truskan usaha k...chaiyok2 buat diriku...

Friday, December 17, 2010

caca marba..hehe

huhu..lamenye dah x update..ak pon x tau nape dok umah mls sgt...hehhe klu kat kolej tu rajin je..myb kat umah byk kerjaan yg perlu dibuat...hehe,ikutkan calendar fon kesygkn ak ni lbih kurang 3 minggu ak kat umah...jap je rase...cam biase la kan cuti2 ni ape lg, menonton, memasak, melipat, menjemur, mengemas(klu rajin) hehe...last but not list tidur yg cukup..huhu...

holiday kali ni ayah n mama bwk kami jln2 g langkawi..hehhe..dlm 4 hari kami kat sane..sonok sgt...best gile..mane x nye..semua kami singgah, perlis, alor star, tu odw balik wlpn snggah kejap2 jnji puas ati..smp jugak..hehe..pic?letih jugak nk upload kat blog ni..tgok kat fb je la ye..heheh langkawi pic. then kami balik kg...tolong m.yang niaga..kali ni kepulangan ak tanpa atok tersayang dikg..atok meninggal time ak kat sabah..esok nye exam..x dpt la ak balik...semoge arwah ditempatkan dikalangan golongan yang beriman...aminnn

eh sebelum tu...taniah buat kwn2 yg mengisi mase lapang dgn menjalankan bisnes on9 mereka..hehe suke tgok 1st try diorg tu..ak x mampu..sesiapa rajin n bminat boleh la lawat blog diorg..berminat, sila lihat n tempah..pasti yg terbaik miyawardrobe, stokinstore, yayaclicks

Friday, November 26, 2010

pEtAnG yG mEnDuNg

eheh...allo blog..lame x coret kn my daily rutin kan..hehe, time minggu exam ari tu ade je tgn ni gatai dok menyinggah..apasal ek..huhu...so ptg ni saje la..asik on9 je smp dah x tau nk buat ape..page sape2 je ak lawat..dok tgok pic org..hehe..tgal lg dua hari je ak nk melanggah meninggalkan kamar yg usang ni..hehe..

sedar x sedar ak tggal 1 sem je la kat sini..x sangge..tanpa disedari..pecam celik,pecam celik dah x lame lg kan...mcm2 cte, mcm2 peristiwa, mcm2 kejadian..huhu kehidupan mcm roda..kdg2 kte kat atas,kdg2 kte kat bawah..sepanjang bade kat sini mcm2 ak blja erti hidup, erti rindu, dan mcm2 lg...tp sebenarnya byk lg yg perlu ak tempuh..perjalan idup yg masih pnjg..iALLAH klu pnjang umur...ini baru sikit x smp separuh pon klu diikutkan usia ini..hihi..ble ak pk2 balik,walaupun dah usah utk menjadi yg terbek, namun byk lg yg perlu ak perbaiki..ak masih perlu utk berusaha utk menjadi hamba, anak, sahabat yang baik buat mereka semua...mgkin ats kelemahan diri ini...huhu..bermadah pujangga pulak..tp x kesah la tu yg sdg ak rasekan...

sbg hamba Allah
kdg2 ak leke..leke dlm menjalankan tanggungjawab ak sebagai hamba..ya ALLAH ak mohon keampunan dr Mu..sesungguhnya ak hanya hambaMu yang lemah..berikan ak kesempatan utk memperbaiki kelemahan diri ini..



as a daughter
ayah n mama...pengorbanan kalian begitu besar sekali...namun anakmu ini masih sedang mencuba utk membalas segala jasa yg telah kalian berikan...moge ak diberi kesempatan utk membalas sepenuhnya..
terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah
lahirku ke dunia
ku disambut penuh syukur
bisikan azan ke telinga
hikamah kalimah nan luhur
lahirku ke dunia
ku diasuh mengenal Allah
ku diajar sebut namaNya
juga nabi rasul mulia
salam sayang ayah dan ibu
mendidik ku tak pernah jemu
halalkan lah makan minumku
maafkanlah salah silapku
tanpa maaf dan juga restu
hidupku jadi tak menentu
tiada yang lebih bernilai
dari pengorbanan yang suci itu
tak berdaya aku membalasnya
moga ku jadi anak yang bertakwa

terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah
Jasamu oh ayah dan ibu
akan ku kenang selamnya
hidup saling berkasih sayang
membina keluarga bahaia

pada mu Allah aku berdoa
pada Mu jua aku meminta
rahmatilah ibu ayah tercinta
apunilah dosa- dosa mereka
panjang umur, murahkan rezeki
sejahtera dalam ketaatan
moga berbahagia di dunia, di akhirat
beroleh syurga
daku mengharap redha mu ibu
juga redha darimu ayah
hanya itulah yang ku pintu
agar hidupku lebih bermakna
terima kasih ibu, terima kasih duhai ayah

they are...the reason why i'm alive... &the reason for me to survive!

as a fren

sory klu slame bkawan ak tidak menjadi kwn yg bek buat kalian..thanx cz sllu ade same2 ngn ak..hope kte still kwn smp ble2..ak syg korg semua..byk sgt memory yg kita cipta..hehe..bg yg tiada dlm gmba..anda tetap kwn sy..huhu

 .::BESTKID::.mimier gmba ko edit, cantik tq

 mELakA@ KuIM

.::Ums, Sabah, Borneo::.

KunDasang

Friday, November 19, 2010

.::tErINgaT::.


Mlm ni sedang ak khusyuk study, tringat sgt kat mak arwah..sbnye niat nak tnye kaba tu sejak malam raye lagi tp asik ttunde je. So mlm ni ade peluang, ak pon capai fon n kluar jap. X sure sape yg anggat..bile dah dnga sore tu sronok sgt die dnga sore ak, lame x tepon m.cik ni mane pegi? hehe..sory m.cik bkn x nk call tp ade je, kdg2 2 tlupe tgok jam dh kul 10..mcm lewat la pulak.. x mo la kcu m.cik n family dh lewat malam..

Ak x tau nape rase rindu sgt bile dnga sore td ..soalan yg same setiap kali ak call msti die akan tnye aku dah ade pengganti blom..hehe..klaka la..ak jwb kwn2 tu ade la m.cik..raye nanti dtg bwk boyfren yea..huk2 ak terjawab jauh..ops terlepas pulak…die trus ckp, ha sambung2 ape yg awk nk ckp tu..die trus tnye org mane..ak jwb la *****. Die tnye name sekali, then pesan kat ak  kawan bek2 m.cik doakan awk yea..die tnye ak..cmne skng still mcm dulu k..lame dah m.cik x tgok awk..ade la dlm dua taun ak rase..cz ak cek entry lame ak  g melaka 16/11/2008 … ak pe lg jwp still maintain m.cik…agaknye la..hehe..xpe2 ade rezki  nnti kte jmpe ye..m.cik nilai la sndr..gemuk?kurus?maintain..he2…ak paling x leh lupe die kate dnga sore ak cam ceria jea..seronok denga…nampak k? klu btul la ape yg m.cik ckp same dgn ape yg ade dihati ak sekarang..alhamdulillah..DIA maha mengetahui…yg pergi tetap pergi yang hidup truskan kehidup macam biase, semoge m.cik sekeluarga tabah..al-fatihah buat arwah anaknye..Muhammad Bin Alias

m.cik igt lg x gmba ni..dua tahun lepas 16/11/2008
Antara-antara pesan m.cik  utk aku…
*Kawin jgn lupe jmput
*Ade mase dtg melake jumpe die
*Bwk boyfren…raye taun depan..ade k?hehe
*Dengan sore awk ceria je,seronok m.cik denga..

Thursday, November 18, 2010

.:::RayA hAji:::.

taun ni raye haji ak kat sini..negeri dibawah bayu..kat mane lg klu bkn UMS...huhu...taun ni raye ngn kwn2 je..jauh ckit la ngn fmly...rindu sgt dgn mereka..namun apekan daya..hehe..skali skale x pe la kan..actually ak dah pnh raye kat sini time 1st year..raya aidilfitri lg..boring n sdy sgt la time tu mane x nye..kteorg blur2 je..ngn cafe tutup nye..mlm raye mkn megi tu..huhu...ntah pape je...


raye kali ni x lg mcm dulu..de kelainan ckit la..cz beramai2 n kteorg de wat projek ckit..huhu..srononk sgt..mcm2 ade...sebut je juadah2 dihari raye...lengkap..mama pon ak col x smgt mcm kteorg..ak call mama td..mama ckp tempah jea..hehe..xpe la mama pnt keje lg ak pon xde pulak nk tolong..hehe...mlm raye kteorg masak-masak tu..byk menu nye..rendang ayam, kuah kacang, sambal sotong, agar-agar..hehe..byk sgt makanan ade kek lagi tau..sponser by?hhe g tnye mek ..nnti die tolong jawab kan..huhu..


shoping time


.::mencari-cari barang yg perlu utk dimasak...hehe tu die::.



aik cam tau2 je ni...ape cte..hehe


malam raye



rendang yg telah siap dimasak



ni setelah selesai semua..sedap tu... dr kanan agar2, rendang ayam, sambal sotong, kuah kacang, ikan bilis goreng,nasi impit..





pagi raye..

ak n liya tggu kat umah siap kan pape yg ptt...hehe...tgu mek, shira, n mira balik solat ari raye...huhu..smgt tu...mule2 ak x nk g papar..tp akhirnye ikut jugak g umah uncle bidin..umah p.cik iylia..hhee... sblm tu kteorg g anta mknan dulu kat org ni..hee..sian katenye cafe tutup... kami bg la ckit makanan pagi raye tok rase..agak2 sedap x ek?lepas x tok kteorg kawin..huhu...upah nye..tolong amik kan gmbo kteorg..hehe..tq mr. photographer dgn gambo yg cntik tu....jom tgok!!




.::we like this pic..heheh::.

.::our memory::.

.::we again..hehe::.



 .::me & joe::.

next place yg kteorg g umah uncle bidin..g beraya..hehe...kali kedua kot ak ikut liya..sdp tu kami dihidangkan udang butter, ayam masak merah n nasi minyak..ni die setibanye kami di depan umah..hehe uncle ni jiran iylia time dok kat labuan..huhu, tp kteorg xde pulak gmba ngn tuan umah..hehe..lupe sudah...
 .::sempat lagi kan..time ni auntie x pasan kami dh depan umah::.


 .::mcm ni pulak gaye nye..name pon ske bgmbo kan..hehe::.


.::nak masuk dah..last shoot::

mcm ade gmba lagi la yg ttiggal..huhu tempat last yg kami g  TELUK LIKAS..pic raye kat outdoor pulak..hhee..mcm2 kan..gmba kami banyak sgt..tp x leh la nk letak semua kan...pilih yg mane ceria jea..heheh... saksikan

 .::nenek-nenek sebongkok tiga::.


 .::with love..nabila::.


.::aou..sakit bontot kami..hehe..tajam sbnye rumput tu..haha::.


.::bermaafan dihari raye::.


 .::ayu gitu::.


.:: cute::.


 .::ala-ala manjenye::.


.::ala-ala::.

dah puas gmba kami pulang ke UMS..raye umah kak fara jap..hehe nasi lemak pulak..ak mkn ckit je dah kenyang sangat kot.. x leh masuk,huhu... g cafe..balik tdo..ptg ak bagun tringat kat rendang..syg sgt rendang tu dh x bape elok..sedey nye..huk2..ak tnye mek leh k basuh ayam ni..mek kate bole..mek n shira pon masak la..mcm2 cmpur dlm tu..sedap2, sedap sgt..tp syg nye upenye perut den x tahan..jenuh la dari malam smp k pagi 7 kali ak kua masuk toilet dah la ade paper..isau sgt..seb bek time exam td xde pape..dpt jwp ngn tenag..alhamdulillah..TQ Allah..sakit perut dah kurang..tp ak fobia nk mkn lauk2 tu..hehe...nmpk sgt perut ak yg x tahan..org len semua ok ja..huhu..perut oh perut..ni rase cm nk mkn wantan ho..jom liya n shira siap2..

akhir kate..slmt ari raye semua..x lupe wat family disane..nantikan kepulngan ku.huk2..kengkawan gud luck exam..:)





Friday, November 12, 2010

.::celeberate bufday amira::.





huhu..sedapnye ari ni menu kami MEE KARI.. home made by mek..ak tukang kacau je..yg len tolong masak same2 jugak..sedap kan kwn2..ehhe..bkn sllu..sekali sekale je...pergh mmg puas ati la..actually celeberate bufday kwn kamik si kecik amira abdul wahid..huk2.. hihi...mira x dpt bajet kali ni.. td baru la kami bocor rahsia smlm sbnye mmg nk smbut..tp saje.. die sbnye tertunggu jugak..sronok2...best btul..seb bek jd suprice kali ni..hepi bufday amira wlpn dah berlalu beberapa hari..moge2 tabah mengharungi hari2 yg mendatang.. percaya lah setiap ape yg jadi ade hikmah.jgn sia-siakan air mate tu:) kami semua kan ade..hehe...seyum seindah suria..ops..sebelum terlupe..special thanx to mek..sodap bangat...hihi






Thursday, November 11, 2010

3rd paper..






huhu..sdy nye..smlm exam ujian n pengukuran..rase cm x confident je..isau jugak mule2 2 blur sgt pas dapat paper...tp cube jugak recall balik ape yg dibace, selawat byk2 kali...seb bek ade jugak yg leh buat tp x tau la btul k x..huhu..pape pon dah lepas kan bak kate nye dh usaha kan... pas abis exam trus g ib ngn kwn2..jalan-jalan2 mcm la last paper kan tp x pe la org kate nk tng kn jiwa..haha...lgpon kbtulan kami nk g amik baju raye..tok raye aji..taun ni raye kat sini.. esok nye ade paper..huhu..gud luck kengkawan.. best jugak la..g mkn2, amik gmbo byk2..sweet sgt..bnde paling ak suke rht kn diri kat kerusi gintell..pergh sdp gle..urut satu badan...diorg la ni suh ak wat.. hehe..rase nk wat lg..next time k!!

cte pasal len pulak la kan..smlm jugak result UPSR adik aku yg ketiga kua..huhu taniah my dear dgn result yg cemerlang tu..4A IB, UPSRA die pulak 8A IB..hadiah?? tggu ayong balik dulu ku...hihi result die kre bagus dr ak dulu la..x pe truskan usaha k..ak trime kenyataan kite dilahirkan dgn kemampuan yg berbeza2..masing-masing ade kelemahan nk kelebihan.. (",)





Tuesday, November 2, 2010

Dia Takdirmu Disyurga

HATI manusia sangat fleksibel, tersentuh, mudah bimbang tatkala takdir tidak sebulu dengan fitrah, tatkala diserang malapetaka di luar dugaan resah bukan kepalang, akal separa waras. Bila keinginan diharapkan menemani, datang pula bebanan menghantui. Kenapa, mengapa, apa berlegar, berputar ligat membunuh daya mampu dan mahu. Mampu, dalam erti kata berpecak silat menentang badai, dan mahu, berubah.

Berkali-kali kita diingatkan, manusia tidak sirna dari dugaan, sering diduga dan menduga. Tabi-‘e alam, memang kita memerlukan antara satu sama lain, tiada siapa bisa mendabik dada dia boleh hidup tanpa perlu kepada manusia lain, hatta hartawan sendiri masih memerlukan khidmat orang bawahan, mengaji mengurus dan sebagainya. Justeru itu, masalah akan ada di mana-mana tanpa dipinta, cuma kita disarankan agar berhati-hati, sedia, sabar, dan belajar dari masalah tersebut.

Jodoh, adalah hal berkaitan dengan fitrah, mahu tidak mahu setiap daripada kita pasti dipaksa bergelumang meredah mehnah, suka duka, jerih perih sebelum bahagia dalam rumahtangga direalitikan. Manusia tidak selama-lama akan kebal, pasti ada satu saat dia akan tunduk, jatuh. Oleh kerana itu, Islam mengajar agar kita tidak sombong untuk belajar daripada alam, pengalaman, sirah buat pendinding kalis kecewa, sengsara, dan lara. Kita kian tenang dalam damai ketika mencari cinta Ilahi nan abadi.

Kita mesti selalu jadi baik, agar yang baik juga Allah Taala jodohkan untuk kita. Cinta yang dicari baik, tetapi cinta yang ditemui lebih baik lagi. Keluarga ibarat sebuah negara, suami ialah seorang pemimpin menerajui sebuah kerajaan besar, tidak boleh dipandang enteng. Berjaya atau tidak seorang suami itu dilihat berjaya atau tidak anak buah di bawah jagaannya.

Perkahwinan yang sempurna bukanlah sentiasa sempurna, melainkan ketidak-sempurnaan yang ditangani dengan kemahuan pada agama, syari-‘at aturan daripada al-Quran dan as-Sunnah. Tiada apa yang sempurna dalam dunia ini kerana ini hanyalah dunia. Tidak penting di mana kita bermula, tetapi lebih penting di mana kita akan berakhir.

Kali ini sudah dua kali peluang saya berikan, tapi abang masih tidak mahu berubah...” rintih seorang isteri bila mana tahu si suami main kayu tiga.

Kadangkala kita terlalu mengharap sesuatu yang ideal sehingga kita terlepas pandang dengan segala kebaikan yang ada pada pasangan di depan mata, hingga kita cuba membandingkan dengan insan lain.

Salah kita juga, dulu bercinta bagaikan hilang waras manusia normal, bibir hanya berbicara kebaikan pasangan sahaja, memuji kecantikan pasangan. Bila dah akad, pasti kebaikan juga diharapkan, namun panas tidak selalu sampai ke petang, bila ada step tersilap, maka mulalah persoalkan ini dan itu.

Cabaran hidup berkeluarga tidak seindah yang diimpikan, khabar tidak seindah rupa. Tidak boleh menjadi idealistik. Banyak tanggungjawab harus dipikul, banyak keseronokan masa bujang yang terpaksa dikorbankan, karenah anak-anak yang bisa menggugat kesabaran. Bila dah berumahtangga suami isteri bukan sahaja berkongsi satu bilik, satu katil, satu almari, tapi juga satu rasa, satu tanggungjawab. Bebanan kewangan diatasi, dikoreksi bersama.

Di sini, cinta akan mekar berputik, kekurangan ada di sebelah pasangan dilengkapkan pasangan lain. Usia perkahwinan juga akan melalui pra-matang, maka dalam tempoh demikian, terlalu banyak agenda perlu dirangkumkan, apa patut didahulukan, dan mana patut dikemudiankan.

SEBELUM KAHWIN

Berusaha menjadi terbaik untuk mendapat yang terbaik, bukan menilai orang lain baik tapi diri sendiri tiada usaha menjadi baik. Maka segalanya dilakukan dengan usaha dan niat yang ikhlas, niat baik akan dipertemukan dengan takdir-Nya yang baik-baik. Kebaikan kita dinilai oleh masa, kalau umur dah berginjak 20-25 tahun, tapi masih bermain PSP, baca majalah mangga, belek komik bersiri, bukankah teramat jauh untuk jadi baik.

Allah Taala berfirman, bermaksud: “...perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat)” an-Nur (24:26)

Benar kita boleh berlakon, depan orang cerah perut ibu mengandung, tapi sampai bila, tembelang kalian pasti dapat dihidu, bila dah kahwin semua itu sudah tiada lagi, kembali pada perwatakan sebelumnya.

Kalian berhak memasang cita-cita, memiliki isteri mampu menjaga pakaian dan makan minum, mendamba isteri rajin bertadarrus al-Quran dan bertahajjud malam, isteri rajin dalam kerja-kerja dakwah, mengimpikan isteri melahirkan zuriat soleh dan solehah, menginginkan isteri berkongsi suka dan duka, kalian boleh buat demikian, tapi sanggupkah kalian juga menjadi seperti apa seorang isteri harapkan, menemani di kala tahajjud, menyediakan pakaian dan makan minum, menjadi pemimpin baik buat dirinya dan anak-anak yang soleh dan solehah.

Mereka bertadabbur, dan memahami kalam Allah satu ini;

Allah Taala berfirman, bermaksud: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan...” an-Nisaa’ (4:34)

Menetapkan niat untuk menjadi lelaki yang baik untuk keluarganya serta hasrat untuk melahirkan generasi baru yang membawa ad-Deen merupakan usaha yang murni. Sudah tentu usaha sedemikian memerlukan keteguhan dan kecekalan serta usaha yang berterusan sambil memohon pertolongan Ilahi. Niat yang baik akan menatijahkan hasil yang baik.

Seorang lelaki menyukai perempuan yang mempunyai sedikit sentuhan maskulin manakala perempuan yang akan menjadi isteri juga menyukai lelaki yang mempunyai sentuhan feminin.

Ringkasnya, suami akan suka isteri yang boleh berdikari menyelesaikan beberapa tugasan atau kerja-kerja yang selama ini dilakukan oleh suami, manakala isteri juga menyukai suaminya sekali sekala buat kerja rumah dan memasak untuk keluarga. Ada kalanya suami memerlukan isteri membantunya dalam menyelesaikan kerja-kerja yang selama ini suami yang lakukan, adakalanya si isteri memerlukan suami untuk ringan tulang dalam hal berkaitan house-chores.

Tiadalah itu satu harapan yang melangit, melainkan rasa ingin merealisasikan sesuatu yang sudah berkurangan dalam kehidupan insan hari ini. Rasulullah s.a.w dalam kesibukannya berdakwah dan menjadi penghulu ummat juga mampu memenuhi hak-hak keluarganya, dan membina satu keluarga Islami yang bahagia, maka kita juga berusaha untuk menjadi seperti baginda.

Saya tidak setuju kalian bercinta sebelum kahwin. Cinta tidak salah, tapi masalah besar adalah orang bercinta, salah meletakkan harga sebuah cinta. Kalau sudah rasa tidak mampu, maka jauhilah maksiat cinta.

Kebanyakan orang bercinta terbawa-bawa dengan khayalan cinta sehingga bersikap terlalu romantik. Bila berbual, banyak control macho sehingga tidak berani bercakap jujur dalam hal-hal tertentu. Bila bercakap, banyak tipu dari memberitahu perkara yang sebenar. Bila merancang, banyak manis dari yang pahit. Bila berjanji banyak hipokrit dari realistik. Ini lumrah orang bercinta. Kerana itu, elakkan mengenali pasangan terlalu intim sebelum berkahwin. Dibimbangi, kalian terkejut selepas berkahwin.

Sanggupkah kalian bercinta?

SELEPAS KAHWIN

Kehidupan adalah realiti yang memotretkan pelbagai palitan warna emosi, suka duka sebagai diari dibaca, dicermati pada hari muka, hal baik-baik sudah pasti diulang dan diperbaiki dari semasa ke semasa.

Kehidupan adalah lautan yang dipenuhi gelombang, taufan dan goncangan, membawa pelbagai cuaca, sudah pasti memberi kesan membekas di hati manusia. Hati manusia ibarat sebuah sampan kecil yang dipaksa berlayar dalam lautan luas. Mahu atau tidak, manusia perlu benar-benar memahami, belajar dari lautan kehidupan sebaik sahaja mereka membuka mata, dan bersedia memulakan pelayaran. Suri teladan para pelayar sudah ada di hadapan kalian, tinggal lagi kalian memilih cara mereka atau membentuk kaedah pelayaran tersendiri berdasarkan pengalaman mereka.

Pelayar terbaik, tidak lain dan bukan adalah baginda s.a.w.

Cinta itu bukan alasan utama untuk dapat bahagia, kerana ramai juga bercerai kerana cinta.

Ramai orang bercinta bagai hilang ingatan, tapi bercerai berai juga. Ramai yang kahwin suka sama suka, tapi rumahtangga kecoh. Ini bukan soal cinta atau suka. Ini soal sejauh mana kebergantungan suami isteri pada Allah Taala dalam setiap urusan, Sejauh mana mereka sepakat dalam mencari berkat dalam rumahtangga. Dengan kehendak Allah sahaja, rumahtangga akan berjaya dan bahagia. Pohonlah kebaikan pada-Nya, serta terus menerus menjadi baik.

Andai ombak kuat melanda bahtera, jangan disangka tiada harapan dapat berlabuh dengan selamat. Ingatlah semakin kita diuji, itu tandanya kasih sayang Allah Taala kepada kita dan Dia tidak akan membebankan hamba-Nya melainkan sesuai dengan apa yang daya kekuatan.

Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya” al-Baqarah (2:286)

Makin banyak kita diuji, makin dekat kita kepada-Nya dan semakin matang dan penuh hikmah kita menyelesaikan sebarang masalah dengan kaedah terbaik, dipersetujui bersama.

Bersabarlah para isteri dengan suami yang kebanyakannya akan diam dalam membatu, dan bersabarlah para suami dengan leteran dan bebelan para isteri yang adakalanya untuk menyedarkan anda. Dialah satu-satunya insan yang terbaik untuk diri kalian, bukan kedua, bukan ketiga. Berusahalah melengkapi kekurangan antara satu sama lain dengan segala kelebihan dan kebaikan pada diri masing-masing. Bukannya untuk meruntuhkan masjid yang dibina dan memisahkan ikatan yang terjalin. Carilah salah sendiri kenapa tidak mencari yang kurang baik tapi bisa diasuh menjadi baik.

Rumahtangga bahagia, bukan bahagia cukup material dan keperluan jasmani bahkan keperluan rohani. Maka bercintalah kalian sepuas-puasnya, kerana kalian adalah halal bagi pasangan. Setiap hembusan cinta kalian, pasti berbuahkan pahala di kebun cinta Ilahi di taman syurga nanti. Bukankan ironi sangat aneh, bercinta sebelum kahwin lebih hebat berbanding bercinta selepas akad, jelas sekali kalian hipokrit.

Kenapa perlu mengembalikan cinta?

Saya merasakan setiap manusia itu entitled dan deserved untuk hidup dalam tenang dan bahagia. Hidup tanpa cinta ibarat burung yang terbang dalam sangkar. Selagi ada ruang untuk bercinta, maka sirami dan bajailah cinta itu. Cinta selepas Ijab dan Qabul, sesungguhnya mampu untuk diluahkan dan masih ada untuk dihadiahkan bersama.

Selepas kahwin anda tetap sebagai nakhoda. Nakhoda kepada para kelasi di bawah tanggungan anda. Baik buruk kesudahan perjalanan mereka berada di tangan kalian. Prinsip dan paradigma utuh sahaja akan selamat mengemudi badai dunia.

s.t.u.d.y w.e.e.k

alhamdulillah..minggu ni sudah smp minggu yang ditunggu2 oleh kami sebagai student.. x sangka kini aku telah bada di penghujung semester 3 taun 1...mase blalu dgn pantas..huhu.mcm2 yg telah dilalui..ade yg manis dan ade jugak yang pahir sepanjang sem ni.. namun cmne pon ak kuat n tabah hadapi semuanye...anggap la ape yg dilalui itu sebagai dugaan idup yang x pernah lari dr kehidupan setiap dr kita sebagai hambanya...ape yg baik amik sebagai iktibar yang buruk sebagai pengalaman...n belajar dari kesilapan..

ya allah..lindungilah hati ini dari segala musibah...jika ia baik buat diriku..semoge aku dpt mengambil iktibar darinya..


thnx buat semua yang sentiasa bada disisi.. x lupe buat family..doakan kejayaan ayong n kawan-kawan..

gud luck buat kawan..selamat maju jaya..bertekad cemerlang

Thursday, October 28, 2010

hidup x selalunnye indah

salam..huhu hanya disini dapat kutulis, kuluah dan kunyatakan...kehidupan??mcm pelangikan...ble ade nye pelangi..rase cntik sgt,ceria,begitu juga dengan kehidupan...kdg2 indah,kdg2 x,kdg2 kte diatas,kdg2 kita dibawah...huhu..begitu perit utk aku lalui semua itu..
sering kali bahagia dtg, tp bukan utk selama-lamanye..
sejujur nye ak bahagia dengan kehidupan ku,ak bersyukur dgn ade nye

ayah,mama,angah,wawa dan haikal..
.ak ade sbb mereka dan aku mampu bertahan juga sbb mereka.
mekaseh semua

berbalik pasal kehidupan, "mgkin ak yg sala terlalu mengharap kan cinta"
hehe..ak ske lirik tu...spaya aku sentiasa beringat utk tidak terlalu mengharap..
ble kte mengharap, takut kte akan kecewe...kan2...

tp kte x leh lari dari lumrah kehidupan, wlpn dh cube utk bhati2 kte sering terperangkap jugak kan..hurm ntah la..mgkin ak tgh alaminye...hehe...dan juga mgkin tidak (helah bela diri) sbnye mgkin sbb ak ni pompuan,wanita, dan gurl so x leh lari dr semua tu...bak kate ade seorang adik ni bg tau ak...

PEREMPUAN: kalau tidak dipandu dengan akal dan juga wahyu, mudah hanyut dalam perasaan cinta yang melampaui, KERANA hatinya terlalu lembut mudah terusik dengan sentuhan ayat-ayat cinta siteruna ditambah pula dengan tazkirah ruhi.

pape pon duhai hati,ketahui lah bahawa dirimu begitu kuat utk hadapi semua ni...

la tahzan


Sunday, October 10, 2010

OST Lagenda Budak Setan - Bila Cinta with lyric




sedey la lagu ni...huhu..pgajaran buat diriku n yg len...jgn manabur janji jika kita tidak mampu untuk tunaikan..sedarlah harapan yang diberikan akan membuatkan seseorang itu kecewa..jgn menjanjikan manis jika akhirnya pahit yang diberikan..selalu berlaku dlm kehidupan awal perkenalan begitu byk kate-kate manis yang ditabur..namun demikian ianya hanya utk smentara, sedarlah semua bahawa pada masa itu anta telah memberikan pengharapan kepadanya..dan sesungguhnya kekecewaan itu amat perit untuk dilalui..perit sgt...



harGailah ia

Jika kamu memancing ikan……

Setelah ikan itu terlekat di mata kail……

Hendaklah kaamu mengambil ikan itu……

Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….

Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup…

Begitulah juga……

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……

Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……

Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……

Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……

Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu……

dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada……

Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……

Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……

Kerana apabila ia mulai RETAK ….tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula……

Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……

Begitulah juga……

Jika kamu sedang memiliki seseorang….

TERIMALAH dia seadanya……

Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa……

Anggaplah dia manusia biasa……

Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN …. tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat

Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya

Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……

Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……

Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……

Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……

Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……?

Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……

Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi……

Kamu akan MENYESAL ……

Begitulah juga……

Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……

Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……

MENYAYANGIMU …. MENGASIHIMU ….dan MENCINTAIMU ….

Mengapa kamu berlengah lagi?

Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……?

Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……?

Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain……

Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …itu lebih BERMAKNA !

“Begitu hidup ini tiada yang abadi yg patah Kan tumbuh yang hilang Kan berganti,

namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang telah pergi”

Tuesday, October 5, 2010

my instinct always right

instinct? huhu.. kdg2 ak tkt utk pikir, rase, n tdetik.. sbb ak nye instinct ni terlalu kuat..bole dikatakan 80% nye jd.. dah sllu ak phatikan...risau jugak kdg2...tp ade baiknye jugak n ade buruknye...mcm td ak baru je abis cls...tgh tggu bus.. tnmpk 1 batu..ak tgo ak ckp dlm hati..klu ak tpijak batu tu msti jatuh...x smp bape saat..ak jatuh..huhu malunye sy...x terkate...dan 2 pulak hari ni class abis awal..ak pon tgok bdk2 len cm abis awl je ari ni..jd ramai la jugak kn..seb bek ak jtuh dlm keadaan yg baik bkn memalukan..hehe, tgelak2 ak.. smp la dalam bus pon ak tsenyum sorang...adoi...tu baru bnde mcm tu...ak tkt klu bnde2 len..sblm ni pon sllu gak jd mcm tu....tp x pe la kan..mmg la kdg2 kate hati kte tu ade btulnya...tp kte kene igt..ape pon yg tjd...semuanye dgn kehendakNya juga...sekian utk hari ini...hehe...
nabila2...

Wednesday, September 29, 2010

ya ALLAH

Ya tuhanKU pinjamkan aku kekuatan drMu..Kumemohon drmu..
ya Allah JIKA saya bukan pemilik tulang rusuknya, janganlah biarkan saya merindukan kehadirannya..
janganlah biarkan saya, melabuhkan hati saya dihatinya..
kikislah pesonanya dari pelupuk mata saya dan jauhkan dia dari relung hati saya..
gantilah damba kerinduan dan cinta yang bersemayam didada ini dengan kasih dari dan padaMU yang tulus murni..dan tolonglah saya agar dapat mengasihinya sebagai

...SAHABAT....

tetapi jika Engkau ciptakan dia untuk saya..ya Allah tolong satukan hati kami..bantulah saya untuk mencintai, mengerti dan menerima dia seutuhnya..berikan saya kesabaran, ketekunan dan kesungguhan untuk memenagkan hatinya..


Tuesday, August 31, 2010

h.O.m.e s.W.e.E.t.H.o.M.e

syukur alhamdulillah finally ak dah ade di rumah
huhu...best sgt rase nye bile bade drumah..
like heaven!!!
ak smp agak lewat jam 2 pg..hehe sronok sgt..
wlpon dh lwt mlm..my lovely mum dh ready kan ak
NASI MINYAK
agak lewat dh time 2...
tp sbb mama dh masak special tok ak ak sggup mkn...huhu
tharu sgt, then ak trus kluarkan all da svnr yg ak blikan tok duorg
ske tgok diorg epi dpt ape yg ak blikan tu...

awal pgnye pulak dah trus g shopping
best jugak..mmg mereka semua tggu kpulangan ak
heheh....berbangga disitu

time tgh shoping2 ni ttbe mood ak tgangu
tet2..ak trime dua msg dr org yg same
"... kua kk ngn ..."huh tsentap ak
apekah prasaan ini:
JELES,MARA,KECIK ATI!!!
huhu nape ak perlu rase mcm ni?
myb sbb ak syg..heheh
prasaan2 susah utk digambarkan
kdg2 susah utk kte uggapkan ape yg kte rase kan
same la mcm ak..ak x tau smp ble akn trus mcm ni
tp ak agak tharu jugak pas dr tue ak jz balas 1 msg jea...
byk jugak la msg2 dr DIA
myb dr awl lg die x ckp kua ngn kwn yg len skli..
tu yg membuatkn dr awl lg ak dh tauching..
huhuhu...
jam 6 bru ak balas semua msg2 tu...
NABILA2...ak pon x tau
tp sory 4 those yg sy maksudkan ni..sy x mara cume kecik ati jea
hehe mekaseh cz dah besarkan ati sy balik..hehe
x leh nk kcik ati lame2 dpt bertahan 6 jam..huhu

Wednesday, August 18, 2010

epilog syurga cinta



hehe..saje je ak x tau nk update pe kat blog ni..tp boring2 kan...cte ni ak layan cz dah tertgok episod 1st...best jugak la...ske lagu die...

ku-memohon padamu

Tersepit di antara dua cinta
Kau memberikan ku satu harapan
Kini kau menghancurkan segalanya
Dia antara kita

Ku merelakan semua yang berlaku
Kau mencintai dan menyakitiku
Kini ku redha dengan segalanya
Tuhan yang menentu

Ya Tuhanku
Teguhkan rasa cinta padamu
Ya Tuhanku
Pinjamkan aku kekuatan darimu
Ku Memohon Padamu

Friday, August 13, 2010

pOse kE3

ALHAMDULILLAH..ak masih berpeluang utk berada diramadhan kali ini..kupanjatkan kesyukuran padaMu Ya Allah...semoge ak lebih menjadi hambamu yang tabah dan sabar menghadapi sebarang kesulitan yang menguji diri ini...ari ni slps terawih ade sedikit ceramah dari ustaz israk..ak tertarik sgt ngn ape yg die ckp..amalkan zikir siti fatimah apabila kita berada dalam keadan lemah atau penat sblm tdo..bace sbyk 33 kali..iAllah ade kekutan dlm diri kite pada esok harinya...slmt beramal sahabat-sahabtku..:)

Subhanallah, wal hamdulillah, wala i'lahaillah wallahu akhbar, walaqhaulawal quwataillabilla hil'azim.

AKu DAn Moto..


hehe...ape yg menarik tok kali ni..ak dah pndai bwk moto...huhu..sungguh x kusangge...sbnye dlm sem ni ak dok tgok mek,shira n iylia dok bwk moto..ak jd tringin..n hatiku menggelodak dgn perasaan igt mencube..hehe...

one day...shira tggal kan moto tok ak n dina...ak pon try la bwk utk ptame kalinye..berjaye..huhu..ak berjaye...gembire sungguh dihati ini...tuhan je yang tau...best ow...
keesokan hari nye pulak ak bwk lebih jauh ckit..dr cimb k kg e.. a.k.a kolej kediaman e smbil bwk dina tu...caya la beb...gumbira

gembira2 jugak...mlm nye ak nk try bwk lg...tgok2 tjatuh..huh malu la jugak..tp semua yg ak x kenai..so xpe la...pengalaman kate kan..hehe...mlm tu shira n liya ade..tp diorg sikit pon x patahkan smgt ak..stil sruh ak bwk...ak cbe n cbe..tp self estem ak trun pulak mlm tu..so tpkse serahkan kat dina..hehe....

pose kedua pulak ak tggu bus..pnye la lame..abis cls kul 5..kul 6 ak x dpt bus lg..sbo jela...iylia de tnye ak kat ne..die nk amik..tp mls la nk susahkan die..x lame tu tpkse la jugak..bg tau amik ak kat kg cd..thanx iylia...semoge allah mmbalas jasa bek mu...hehe
ak dah la pkai bju kurung..cmne la nk membonceng kat blkang..so i told iylia..bg ak bwk lah..haha....nk nek lg tu..x serik2 ak ni kan... xpe la..nk wat cne ak ske...bjaye jugak ak bwk...
best nye....hehe...syok tau..kat kl ak x pnh cbe n x pnh ade peluang...tp mama n ayah don't worry k..anakmu ini bhati2 n x bwk jauh...ayong cume nk blja je...hehe

so wat mase ni ak dah bwk 4 kali....:)

p/s: gmbo x dan nk rotate...sory..

Tuesday, August 3, 2010

SeLamaT Berjuang sAhabat KU..


hey kengkawan..lame jugak x update blog ni..huhu bkn ape nak kate bz tu bz la jugak kan...tp tggal xde mood nk ber blogging..ni ttbe mood dtg balik...sdr x sdr dah sebulan kat ums ni taun3 sem1...huhu sem ni semua sub minor n major je ak amik..huhu 18 jam cdt..ringan sikit dari sem2 sebelumnya...program sem ni pon xde cume alumni... hehe x sangke dah jd super senior..wat adik2 yg baru dtg stdy rerajin k...jgn nakal2... sem ni ade permulaan yg menyedihkan dimana sorang sahabat ak sakit...sian die ak x sangke ni semua tjd kat diri nye..tp kte x boleh lawan kehendak dan takdir drNya..mgkin ape yg terjadi ade hikmahnye,,hari ni hari die..kite x tau lg cm ne..mge sahabat ak sorang ni cepat sembuhye... " Allah sering menguji hamba2 nye mengikut kemampuan dan kekuatan diri seseorang" ape yg jadi dalam hidup kte kdg2 x boleh nak jangke kan...so kite kene berade dlm keadaan yang sedia utk terima ape saje rintagan dan halangan supaya kita lebih tabah untuk hadapinye...

Tuesday, July 20, 2010

keLeBiHaN bULan SyaaBaN






Semuga kita prolehi keberkahan bulan syaaban dan ramadhan insya'allah.






Syaaban adalah bulan perantaraan antara bulan Rejab dan Ramadhan. Marilah sama-sama mempertingkatkan ibadah agar sampai kita ketemu dengan Bulan Ramadhan yang penuh dengan nikmat & barakah.


Sabda Nabi s.a.w.: Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu.



Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s. didalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan dibulan Syaaban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan didalam kubur, dilepaskan daripada hura-hara Munkar dan Nakir, ditutupkan Allah keaibannya dihari kiamat dan diwajibkan syurga baginya.



Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Syaaban dan akhir khamis daripada Syaaban, dimasukkan dia kedalam syurga.

Berkata Siti Aisyah r.a, bulan yang lebih dikasihi oleh Rasulullah s.a.w ialah bulan Syaaban.



Sabda Nabi s.a.w: Syaaban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani). Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Syaaban kemudian dia berselawat atasku berapa kali sebelum berbuka puasa maka diampunkan oleh Allah dosanya yang lalu, diberkatikan rezeki baginya, antara lain sabdanya lagi: Bahawa Allah Ta'ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat.



Kelebihan Bulan Sya'ban.

Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a daripada Nabi S.A.W bahawa baginda S.A.W telah bersabda maksudnya:

Syaaban adalah bulanku, Rejab adalah bulan Allah, Ramadan adalah bulan umatku Syaaban adalah bulan ditukar kejahatan dengan kebaikkan dan Ramadan adalah pembersih segala dosa.



Hari-hari terbahagi kepada tiga iaitu hari semalam,hari ini dan esok. Hari ini adalah amal, esok adalah angan-angan dan harapan, maka tidaklah di ketahui samada ia akan hidup pada esok atau tidak. Semalam sebagai nasihat dan iktibar. Maka hari ini adalah ibaratkan qhonimah (rampasan perang,perjuangan) dan

esok adalah kebimbangan. Begitu juga bulan terbahagi kepada tiga iaitu: Rejab, Syaaban dan Ramadan. Maka Rejab telah berlalu dan tidak akan kembali lagi pada tahun ini, Ramadan sedang menunggu tetapi tidak di ketahui samada ia akan hidup sehingga bulan itu atau tidak dan Syaaban adalah perantaraan antara bulan Rejab dan Ramadan maka hendaklah merebut peluang untuk berlaku taat di dalam bulan ini.



Rasulullah pernah menasihati Abdullah Bin Umar Bin Khatab r.a maksudnya: Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara iaitu



1)masa mudamu sebelum tuamu



2)masa sihatmu sebelum sakitmu



3)masa kayamu sebelum fakirmu



4)masa lapangmu sebelum kesibukanmu dan



5)masa kehidupanmu sebelum kematianmu.



Syaaban adalah bulan di mana segala amalan diangkat kepada Tuhan pemilik sekelian alam. Allah s.w.t menerima segala perkataan-perkataan yang baik- baik. Perkataan yang baik-baik tersebut adalah kalimah; La illaha illallah , tasbih ; Subhanallahi walhamdulillah wala ila ha illallahu wallahu akhbar

Kelebihan malam pertengahan Syaaban (Nisfu Syaaban) iaitu malam Lailatul Baraáh, Rasulullah s.a.w telah bersabda: Jika tiba malam pertengahan Syaaban maka hendaklah menghidupkan malam itu dengan amal ibadat,berpuasa di siangnya kerana sesungguhnya Allah s.w.t turun pada waktu itu lantaran terbenamnya matahari ke langit dunia dan berfirman:Siapakah yang memohon keampunan maka aku ampunkannya ,siapakah yang meminta rezki maka aku akan kurniakan kepadanya rezki,siapakah yang di timpa bala aku akan melepaskannya adakah kamu...adakah kamu...(berturutan pertanyaan dari Allah s.w.t) sehinggalah terbitnya fajar suboh.



Allah membuka rahmatNya dengan seluas-luasnya pada malam pertama di bulan Rejab,malam pertengahan Syaaban,malam aidil fitri dan malam aidul adha. Doa pada malam ini tidak di tolak sama sekali.Pada malam pertengahan Syaaban hendaklah dibacakan surah yaasin sebanyak tiga kali, bacaan pertama: dengan niat untuk umur yang panjang bacaan kedua: dengan niat untuk mengangkat bala..jauhkan dari bala bacaan ketiga: dengan niat untuk merasa cukup...kemurahan rezki (tidak meminta- minta dari manusia ataupun makhluk)



Bulan Syaaban adalah bulan selawat ke atas nabi s.a.w yang terpilih.

Maka banyakkanlah berselawat ke atas Rasulullah s.a.w di dalam bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan ini di sisi Allah s.w.t



Istighfar

Banyakkan bertaubat di malam tersebut lantaran ianya dipenuhi oleh keampunan dan rahmat Allah s.w.t.

Beristighfarlah dengan siqhah-siqhah istighfar yang diwarisi dari Rasulullah s.a.w. Antara istighfar yang dianjurkan membacanya adalah seperti berikut:

Astaghfirullah azima Waatubu illaih : maksudnya; Aku memohon keampunan dari Allah yang Maha Besar dan aku bertaubat kepadaNya. begitu juga memohonlah istighfar(keampunan) kedua ibubapa: Rabbiq Firli Waliwalidaiyah Warhamhuma Kama Rabbayani Syori rah Maksudnya : Tuhanku ,ampunilah aku dan kedua ibu bapaku dan rahmatilah kedua-duanya sebagaimana mereka telah memeliharaku dan mendidik aku sejak dari kecil lagi.



Begitu juga pohonlah keampunan untuk kedua ibubapa,diri sendiri,orang-orang Islam lelaki dan wanita dan orang-orang yang beriman lelaki dan wanita samada untuk mereka yang masih hidup ataupun yang telah mati.



Barangsiapa yang membaca wirid di bawah akan memperolehi pahala seolah -olah telah berada selama seribu tahun;

La ilaha illallahu wala naqbudhu illa iyahu muhlisyina lahuddina walau karihalkafiruun. Maksudnya Tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada kami sembah melainkan akan Dia dengan keikhlasan kepadaNya demi untuk agama yang teguh walaupun orang-orang kafir itu benci.

Semuga kita sama -sama beriman dan bertaqwah kepada Allah s.w.t .di bulan yang penuh Keberkatan dan Barakah ini. Sentiasa mendapat keampunan dan rahmat serta taufiq, hidayah dariNya, InsyaAllah.