Tuesday, July 20, 2010

keLeBiHaN bULan SyaaBaN






Semuga kita prolehi keberkahan bulan syaaban dan ramadhan insya'allah.






Syaaban adalah bulan perantaraan antara bulan Rejab dan Ramadhan. Marilah sama-sama mempertingkatkan ibadah agar sampai kita ketemu dengan Bulan Ramadhan yang penuh dengan nikmat & barakah.


Sabda Nabi s.a.w.: Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu.



Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi tauladan Nabi Allah Yusuf a.s. didalam syurga. Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub a.s. dan Nabi Daud a.s. Jika dia sempurnakan puasanya sebulan dibulan Syaaban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan didalam kubur, dilepaskan daripada hura-hara Munkar dan Nakir, ditutupkan Allah keaibannya dihari kiamat dan diwajibkan syurga baginya.



Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Syaaban dan akhir khamis daripada Syaaban, dimasukkan dia kedalam syurga.

Berkata Siti Aisyah r.a, bulan yang lebih dikasihi oleh Rasulullah s.a.w ialah bulan Syaaban.



Sabda Nabi s.a.w: Syaaban adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan (menghapuskan) dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani dan rohani). Siapa yang berpuasa tiga hari daripada bulan Syaaban kemudian dia berselawat atasku berapa kali sebelum berbuka puasa maka diampunkan oleh Allah dosanya yang lalu, diberkatikan rezeki baginya, antara lain sabdanya lagi: Bahawa Allah Ta'ala membukakan pada bulan itu tiga ratus pintu rahmat.



Kelebihan Bulan Sya'ban.

Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a daripada Nabi S.A.W bahawa baginda S.A.W telah bersabda maksudnya:

Syaaban adalah bulanku, Rejab adalah bulan Allah, Ramadan adalah bulan umatku Syaaban adalah bulan ditukar kejahatan dengan kebaikkan dan Ramadan adalah pembersih segala dosa.



Hari-hari terbahagi kepada tiga iaitu hari semalam,hari ini dan esok. Hari ini adalah amal, esok adalah angan-angan dan harapan, maka tidaklah di ketahui samada ia akan hidup pada esok atau tidak. Semalam sebagai nasihat dan iktibar. Maka hari ini adalah ibaratkan qhonimah (rampasan perang,perjuangan) dan

esok adalah kebimbangan. Begitu juga bulan terbahagi kepada tiga iaitu: Rejab, Syaaban dan Ramadan. Maka Rejab telah berlalu dan tidak akan kembali lagi pada tahun ini, Ramadan sedang menunggu tetapi tidak di ketahui samada ia akan hidup sehingga bulan itu atau tidak dan Syaaban adalah perantaraan antara bulan Rejab dan Ramadan maka hendaklah merebut peluang untuk berlaku taat di dalam bulan ini.



Rasulullah pernah menasihati Abdullah Bin Umar Bin Khatab r.a maksudnya: Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara iaitu



1)masa mudamu sebelum tuamu



2)masa sihatmu sebelum sakitmu



3)masa kayamu sebelum fakirmu



4)masa lapangmu sebelum kesibukanmu dan



5)masa kehidupanmu sebelum kematianmu.



Syaaban adalah bulan di mana segala amalan diangkat kepada Tuhan pemilik sekelian alam. Allah s.w.t menerima segala perkataan-perkataan yang baik- baik. Perkataan yang baik-baik tersebut adalah kalimah; La illaha illallah , tasbih ; Subhanallahi walhamdulillah wala ila ha illallahu wallahu akhbar

Kelebihan malam pertengahan Syaaban (Nisfu Syaaban) iaitu malam Lailatul Baraáh, Rasulullah s.a.w telah bersabda: Jika tiba malam pertengahan Syaaban maka hendaklah menghidupkan malam itu dengan amal ibadat,berpuasa di siangnya kerana sesungguhnya Allah s.w.t turun pada waktu itu lantaran terbenamnya matahari ke langit dunia dan berfirman:Siapakah yang memohon keampunan maka aku ampunkannya ,siapakah yang meminta rezki maka aku akan kurniakan kepadanya rezki,siapakah yang di timpa bala aku akan melepaskannya adakah kamu...adakah kamu...(berturutan pertanyaan dari Allah s.w.t) sehinggalah terbitnya fajar suboh.



Allah membuka rahmatNya dengan seluas-luasnya pada malam pertama di bulan Rejab,malam pertengahan Syaaban,malam aidil fitri dan malam aidul adha. Doa pada malam ini tidak di tolak sama sekali.Pada malam pertengahan Syaaban hendaklah dibacakan surah yaasin sebanyak tiga kali, bacaan pertama: dengan niat untuk umur yang panjang bacaan kedua: dengan niat untuk mengangkat bala..jauhkan dari bala bacaan ketiga: dengan niat untuk merasa cukup...kemurahan rezki (tidak meminta- minta dari manusia ataupun makhluk)



Bulan Syaaban adalah bulan selawat ke atas nabi s.a.w yang terpilih.

Maka banyakkanlah berselawat ke atas Rasulullah s.a.w di dalam bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan ini di sisi Allah s.w.t



Istighfar

Banyakkan bertaubat di malam tersebut lantaran ianya dipenuhi oleh keampunan dan rahmat Allah s.w.t.

Beristighfarlah dengan siqhah-siqhah istighfar yang diwarisi dari Rasulullah s.a.w. Antara istighfar yang dianjurkan membacanya adalah seperti berikut:

Astaghfirullah azima Waatubu illaih : maksudnya; Aku memohon keampunan dari Allah yang Maha Besar dan aku bertaubat kepadaNya. begitu juga memohonlah istighfar(keampunan) kedua ibubapa: Rabbiq Firli Waliwalidaiyah Warhamhuma Kama Rabbayani Syori rah Maksudnya : Tuhanku ,ampunilah aku dan kedua ibu bapaku dan rahmatilah kedua-duanya sebagaimana mereka telah memeliharaku dan mendidik aku sejak dari kecil lagi.



Begitu juga pohonlah keampunan untuk kedua ibubapa,diri sendiri,orang-orang Islam lelaki dan wanita dan orang-orang yang beriman lelaki dan wanita samada untuk mereka yang masih hidup ataupun yang telah mati.



Barangsiapa yang membaca wirid di bawah akan memperolehi pahala seolah -olah telah berada selama seribu tahun;

La ilaha illallahu wala naqbudhu illa iyahu muhlisyina lahuddina walau karihalkafiruun. Maksudnya Tiada Tuhan melainkan Allah dan tiada kami sembah melainkan akan Dia dengan keikhlasan kepadaNya demi untuk agama yang teguh walaupun orang-orang kafir itu benci.

Semuga kita sama -sama beriman dan bertaqwah kepada Allah s.w.t .di bulan yang penuh Keberkatan dan Barakah ini. Sentiasa mendapat keampunan dan rahmat serta taufiq, hidayah dariNya, InsyaAllah.

No comments: